eli
Grigoris Balakian: Armenialainen Golgata
Muistelmat kansanmurhan vuosilta 1914-1916
Vähässä-Aasiassa
sata vuotta sitten tapahtuneet hirmuteot ovat jollain lailla jääneet
Keski-Euroopan antisemitismin varjoon. Siinä missä saksalaiset ovat
jopa hysteerisiä suhteessa pimeään menneisyyteensä turkkilainen
lähestymistapa joukkomurhiin on ollut kieltävä.
islamilaispainotteisen kansainvaelluksen kourissa Eurooppa vaikuttaa
jättäneen taka-alalle sen pohtimisen, mitä Turkki itse asiassa
edustaa. Asennoituminen oman historian synkimpiin lukuihin määrittää
kuitenkin olennaisesti kutakin kulttuuria. Löydettyäni sattumalta
käsiini Grikoris Balakianin muistelmat kuolemanmarssista
Vähän-Aasian halki päädyin kauhujen matkalle. Kirjoittajan tarina
on kristityn sielunpaimenen tuskainen tilitys ajalta, jolloin
kokonainen kansa päätettiin tuhota.
Liki puolentoista
miljoonan armenialaisen murhat eivät tulleet yllättävänä,
salaperäisenä vihanpurkauksena. Täytyy muistaa, että Osmanien
valtakunta oli valloitussotien tulosta. Se koostui lukuisista eri
kansoista. Lisäksi valloittajilla oli tyystin eri uskonto kuin
alistettujen alueiden asukkailla. 1800-luvulle tultaessa sulttaanien
valta alkoi rappeutua. Samaan aikaan kun eri kansanryhmien symbioosi
lakkasi toimimasta heräsivät etenkin balkanilaisten kansojen
kansallismieliset aatteet, joita ruokkivat ulkovaltojen pyrkimykset
päästä saaliinjaolle rappeutuneen valtion haaskalle. Vuonna 1911
aloitti Italia Libyassa sodan Turkkia vastaan, jolloin suursota oli
jo lähellä syttyä. Muun muassa Venäjä keskitti tuolloin
joukkoja Balkanin vastaisille rajoille. Jo kirkollisesti Venäjä
epäilemättä koki intohimoja vapauttaa uskonveljensä, koska Venäjä
on katsonut olevansa ainakin uskonnollisesti muslimien valtaan
sortuneen Itä-Rooman perillinen. Myös osmanien alaisuudessa elävät
kristityt tunsivat venäläiset mahdollisina vapauttajina. Ei ole
syytä unohtaa, kuinka Balakian muistelee kirjassaan pariinkin
kertaan vierailuaan katolikos Matteos Izmirlianin kirkollisen
seurueen jäsenenä vuonna 1909 Pietarissa. Hän oli tuolloin
tavannut tsaari Nikolai II:n ja ottanut osaa juhlaillallisille
keisarillisessa palatsissa.
Tultaessa 1800-luvulle alkoi Ottomaanivaltion alistamien kansojen kansallistunto heräillä. Armenialaisten ja Balkanin kansojen tapauksessa juopaa syvensi myös uskonnollinen kuilu. Tässä vuonna 1849 painetussa kartassa esitetään tilannetta alueella noin vuonna 1140. Keskeisellä paikalla Välimeren pohjukassa erottuu selkeästi armenialainen Kilikian kuningaskunta. Kirjassaan Balakian mainitsee myös tuon 1100- ja 1300-luvuilla Konstantinopolin, länsieurooppalaisten sekä ristiretkeilijöiden ja islaminuskoisten valloittajien välissä tasapainoilleen kuningaskunnan merkittävänä armenialaisten kansallistunteen symbolina. Kuva Wikimedia Commons |
Kristityt ja juutalaiset
armenialaiset olivat joka tapauksessa Turkissa halveksittuja.
Verilöylyjä oli muun muassa jo vuosina 1894-1896 sekä 1909.
Islaminuskoiset turkkilaiset eivät arvostaneet heidän
sivistysihanteitaan. Voikin kysyä mielessään, oliko mikään ihme,
että armenialaiset enemmän tai vähemmän haikailivat
itsenäistymistä rappeutuneen sulttaanivallan alta. Traagisesti he
kokivat auttavansa niin sanottuja nuorturkkilaisia kumoamaan vanhan
hallitusvallan, sillä nämä ottivat tehtäväkseen armenialaisten
tappamisen maan päältä jatkaen mahdollisuuksiensa mukaan työtä
myös Azerbaidzanissa. Vastavuoroisesti monet armenialaiset
liittyivät ensimmäisessä maailmansodassa Venäjän puolelle.
Karkotuksensa jo alettua Balakian kuvaa, kuinka sorretut ja
kuolemanpelon jäytämät toivoivat ympärysvaltojen aseiden voittoa
sekä brittien että venäläisten sota-alusten pommittaessa
Bosporinsalmea.
Sisäministeri Mehmet Talat, jota monet armenialais- johtajista hyväuskoisina pitivät ystävänään. Talat henkilökohtaisilla käskykirjeillään valvoi joukko- murhien toteutusta. Kuva Wikimedia Commons |
Balakian oli monessa
mielessä kuin luotu kirjaamaan ylös kansanmurhan synkät
tapahtumat. Ennen vainoja hän oli korkeassa kirkollisessa virassaan
päässyt seuraamaan vaikutusvaltaisten ihmisten tapaamisia. Hän ei
säästänyt sanojaan arvostellessaan armenialaisten johtavia
älyköitä näiden kuviteltua sinisilmäisesti nuorturkkilaisia
ideologisiksi veljikseen. Teloituspartioiden ylin käskynhaltija,
sisäministeri Mehmet Talat juonitteli röyhkeästi saaden
hyväuskoiset armenialaisjohtajat vielä teloituksensakin edellä
uskomaan tämän ystävyyteen. Balakianin sanoin: ” nämä
nuorturkkilaiset, jotka tiettävästi toivat vapaudenaatteen
Salonikista 1908, olivat varmasti julmimpia ja raaimpia petoja mitä
idealistisen liberalismin naamion taakse on kätkeytynyt.”
Balakian oli vuonna 1914
opiskelemassa Berliinin yliopistossa ja sai aitiopaikalta seurata
saksalaisten sotahurmosta. Kaikista enteistä huolimatta tai juuri
siksi hän päätti palata Konstantinopoliin. Tuon päätöksen
olisi kaiken todennäköisyyden mukaan pitänyt maksaa ennen pitkää
hänen henkensä. Varsinkin Gallipolin taistelujen aikaan helmikuusta
1915 tammikuuhun 1916 ympärysvaltojen voitto Turkista vaikutti
pikaiselta. Konstantinopolin armenialaiset lehdet ylistivät Turkin
vihollisten voittoja, mikä tietenkin oli äärimmäisen varomatonta.
Suunnitelma
armenialaisten likvidoimisesta oli odottanut ainoastaan tilaisuutta.
Sellainen koitti ensimmäisen maailmansodan puhjetessa. Balakian
luettelee tekstissään hallinnon menetelmiä armenialaisten
eliminoimiseksi.
- Ensinnäkin kaikki 20-46 -vuotiaat miehet kutsuttiin liikekannallepanon varjolla palvelukseen. Vaikka tuhannet asevelvolliset saivat aluksi aseet, ne lopulta heiltä vietiin. Osansas asiassa toki taisi olla pienen joukon loikkaamisella venäläisten puolelle. Aseistariisutut armenialaissotilaat lähetettiin aluksi muka rakentamaan teitä. Olematon ravinto ja terveydenhoito nosti kuolleisuutta ennen kuin turkkilaiset sotilaat tappoivat loput.
- Turkkilaiset pidättivät kerralla kaikki pääkaupungin armenialaiset intellektuellit ja yhteiskunnalliset päättäjät riippumatta puoluekannasta.
- Kaikki pääkaupungin ja sisämaan armenialaiset riisuttiin aseista. Jopa suuret keittiöveitset kiellettiin.
- Vankiloista vapautettiin murhamiehiä ynnä muita rikollisia, joista perustettiin kuolemanpartioita, joista käytettiin nimitystä cete.
- Turkin armenialaisilta kiellettiin tyystin matkustaminen, jopa lähimpien kaupunkien tai kylien välillä.
- Vähän-Aasian armenialaisväestö karkotettiin Deir el-Zoriin. Matkalla karkotetut sylilapsista yhdeksänkymmentävuotiaisiin oli määrä näännyttää kuoliaiksi; viimeistään Deir el-Zorin autiomaassa niin kävi.
- Turkkilaisilla myönnettiin lupa ottaa kauniita armenialaisnaisia haaremeihin.
- Kääntymistä islaminuskoon ei sallittu. Vuosina 1895-1896 turkkilaiset olivat todenneet, etteivät armenialaiset kyenneet vilpittömäsri luopumaan uskonnostaan [silti Balakian raportoi marssiltaan kohdanneensa islamiin kääntyneitä naisia].
- Armenialaisten ja heidän kulttuurilaitostensa varallisuus takavarikoitaisiin kokonaisuudessaan. Yksittäisten armenialaisten omaisuuden haltuunottoa varten perustettiin hylättyjen tavaroiden ja kiinteistöjen komissio.
- Provinssien poliisiviranomaiset laativat erityisiä mustia listoja murhattavista armenialaisista, ikään ja sukupuoleen katsomatta, ja jokaisesta listasta piti lähettää kopio sisäministeriöön Konstantinopoliin. Hallinto tahtoi päivittäin tietää murhattujen ja murhaamattomien armenialaisten lukumäärän.
- Kaikki tappokäskyä noudattamasta kieltäytyvät kuvernöörit, maaherrat ja piiripäälliköt tuli erottaa viroistaan ja korvata kuuliaisilla byrokraateilla.
- Valtaa pitäneen Ittihat-puolueen puoluekokouksen laatiman suunnitelman täytäntöönpanoa valvomaan perustettiin Anatoliaan paikalliskomiteoita laajoin valtuuksin.
Turkkilaiset sotilaat marssittavat Mezirehissä armenialaisia siviilejä kohti vankilaa. Huhtikuu 1915. Kuva Wikimedia Commons |
Ennen
karkaamistaan Balatian määrättiin kahdelle kuolemanmarssille,
jotka veivät hänet kohtalotovereineen Vähän-Aasian halki lähelle
nykyistä Pohjois-Syyriaa Islahiyeen. Tällöin heidän elinolonsa
vaihtelivat huomattavasti. Olennaista olivat varallisuuden rippeet,
joilla saatettiin käydä loppua kohti lahjuksin yhä nöyryyttävämpää
kauppaa ruoanmurusista. Vangitsijoiden mielivalta oli ehdotonta.
Kerran toisensa jälkeen turkkilaiset ilmaisivat välietapeilla
säälimättömän ihmettelynsä, ettei vankikaravaanista ollut
kuollut ketään yhtä pakoon yrittäneenä tapettua lukuunottamatta.
Pappina
ja sielunpaimenena Balakian sai tietoonsa kauheuksia ihmisten
uskoutuessa tapahtumista ja etsiessä hengellistä tukea
mielettömyyksien keskellä. Teloittajat myös avoimesti kerskuivat
hänelle teoistaan. Näiden selvityksissä oli myös toisinaan
erotettavissa jonkinlaista katumusta tai pelkoa muistuttavaakin,
vaikka ylivoimaisesti eniten kuulsi läpi vakaa uskomus siihen, että
armenialaiset kuului tappaa. Henkisenä selkärankana teurastajat
käyttivät ympärysvalloille julistettua jihadia. Yksikään
turkkilaisten tavoittelemista 400 miljoonasta ulkomaiden muslimeista
ei ilmeisesti kuitenkaan seurannut kutsua, joten sitä käytettiin
vain suojattomia armenialaisia vastaan; kokonaiset muslimiyhteisöt
ottivat kiihkoissaan osaa verilöylyihin. Musliminaiset kiertelivät
vielä päiviä teloitusten jälkeen kalmankentillä puhkoen uhrien
kaasujen paisuttamia vatsoja etsien armenialaisnaisten nielemiä
arvokoruja. Teloittamisessa turkkilaiset eivät tyytyneet vain
ampumaan tai hirttämään, vaan uhrien kuolemaa edelsi kidutusta ja
pahoinpitelyä. Kädet, jalat, korvat ja nenä hakattiin usein irti.
Ennen hautaamista torso saattoi olla yhä heikosti hengissä tai
sitten raadot jätettiin haaskalintujen revittäviksi. Kuuluisimpia
kuvia julmuuksista lienee valokuva Deir el-Zorissa ristiinnaulituista naisista. Hautaaminenkin oli ainoastaan tautien leviämisen
estämiseksi.
Yhdysvaltain suurlähettiläs Henry_Morgenthau tallensi valokuvia armenialaisten joukkomurhista julkaisten kertomuksensa vuonna 1918. Tällaisten näkymien ja puoliksi maatuneiden uhrien ohitse joutui myös Balakian kohtalotovereineen marssimaan ainaisessa kuolemanpelossa. Kuva Wikimedia Commons |
Kertomusta
lukiessa jää ihmettelemään, kuinka vainoista saattoi jäädä
henkiin ainuttakaan armenialaista. Jos Turkki olisi ollut sodan
voittajien puolella, lopputulos olisi epäilemättä ollut entistäkin
tylympi. Tärkeäksi oljenkorreksi muodostui saksalaisten kohti Bagdadia rakentama rautatie, jonka työväkeen pelastautui
turkkilaisten viranomaisten ulottumattomiin niin turkkilaisia
sotilaskarkureita kuin armenialaisiakin. Silti suurin osa 11500
ratatyömaan armenialaisesta kuoli tautien tai joidenkin muiden
syiden tähden. Itse ratasuunnitelma oli ennen sotaa tarkoitus
ulottaa Persianlahdelle asti, mutta erimielisyydet brittien ja
saksalaisten kanssa jarruttivat töiden aloittamista. Muun muassa
kautta vuoden 1911 käytiin radasta monimutkaisia ja pitkällisiä
neuvotteluja saksalaisten pyrkiessä erilaisin myönnytyksin
suostutella britit hyväksymään ja jopa osallistumaan hankkeeseen.
Jonkinlainen määräaikainen sopimus ilmeisesti saatiin aikaan juuri
ennen sodan syttymistä. Balakian esittää kirjassaan tuosta
rautatiestä mielenkiintoisen näkökulman, joka jättää
Persianlahden ulottuvaisuuden sivuun ja korostaa saksalaisten
pyrkimystä muuttaa Turkki siirtomaakseen.
Vaikka
turkkilaiset riisuivat armenialaiset pääosin aseista ja muuan
petturi kavalsi armenialaisten aseita keväällä 1915
turkkilaisille, vastarintaa toki esiintyi. Kuuluisin taistelun
ilmentymä lienee ollut Vanin kaupungin kapina tai kansannousu vuonna
1915, mikä puolestaan nostatti lisää raivoa turkkilaisissa.
Cat-vuorilla kourallinen armenialaisia ryhtyi sankarilliseen
vastarintaan kersantti Samueliksi kutsutun miehen johdolla.
Vastarintataistelijoiden hallussa kerrotaan olleen jopa tykkejä.
Niinpä he kestivätkin aselepoon asti luovuttaen aseensa ja
antautuen vuonna 1918 brittikenraali Allenbylle Aleppossa.
Käsissäni
ollut Balakianin suomenkielinen laitos on ainoastaan
englanninkielisen käännöksen ensimmäinen osa ja päättyy
kertojan pakoon juuri ennen kuolemanmarssin viimeistä etappia.
Esipuhe kuitenkin antaa perustiedot ihmisistä, jotka piilottelivat
ja suojelivat Balakiania pakomatkan aikana, jota siis tässä
teoksessa ei käsitellä. Kielitaitonsa ja sivistyksensä ansiosta
pakenija saattoi tekeytyä saksalaiseksi ratainsinööriksi,
sotilaaksi ynnä muihin rooleihin. Lisäksi hänen arvostettu
asemansa monien ihmisten keskuudessa ennen vainoja sai nämä
tarjoamaan apuaan. Hänen kertomuksensa on karu selvitys niin
turkkilaisten julmuudesta kuin armenialaisten johtohenkilöiden
hyväuskoisuuden ja idealismi hirvittävistä seurauksista.
Nykyisten
kansainvaellusten keskellä EU on antanut sitoa kätensä
jonkinlaiseen epäpyhään allianssiin sellaisen Turkin kanssa, joka
yhä käy etnistä sisällisotaa itäisissä ja kaakkoisissa osissaan
tahtomatta tehdä tiliä politiikastaan, joka konkretisoitui
sanoinkuvaamattoman julmalla tavalla sata vuotta sitten.
Välähdyksenomaisesti tätä kirjaa lukiessa on saanut uutta
näkökulmaa viime vuosisadan lopussa Balkanilla käytyihin sotiin
sekä vihaan muslimeja ja turkkilaisia kohtaan. Samalla tämä on
varoitus koko Euroopalle idealismin ja hyväuskoisuuden
tuhoisuudesta. Uskonnollisen hurmoksen ja poliittisen väkivallan
yhdistämisen elementit islamilaisessa maailmassa ovat yhä vahvasti
voimissaan. Vähä-Aasia ympäristöineen on kauan sitten ollut
ensimmäisiä kristittyjä alueita, itse asiassa uskon sydänmaata.
Juuri viimeaikaisten Syyrian ja Irakin konfliktien yhteydessä on maailmalle tihkunut tietoja paikallisten kristittyjen yhteisöjen kohtaamasta säälimättömästä vainosta. Egyptin koptikristitytkin ovat joutuneet keskelle kiihtynyttä väkivaltaa. Vastakkaisten uskonnollisten yhteisöjen rinnakkaiselo on johtanut
murhenäytelmiin, joita ei suinkaan estä armenialaisten
joukkomurhien kaltaisten tapahtuminen kategorinen kieltäminen tai
vähätteleminen.
Juuri kristittyjen vaino Lähi-idässä on kohdannut kirkkojemme taholta korostunutta hiljaisuutta. Olemmeko
rakentamassa jälkipolville uutta Golgataa?
Olennaista tuossa mielettömyydessä oli vielä se, että monin seuduin turkkilaiset joutuivat mielettömään tilanteeseen paikkakunnan suutareiden ynnä muiden käsityöläisten tultua tapetuiksi tai karkotetuiksi. Samoin paljon viljaa jäi korjaamatta maaseudun armenialaisten perikadon vuoksi. Hänelle saattoivat vähemmän kiihkoiset muslimit esittää suoran kysymyksen, milloin armenialaiset palaisivat hoitamaan hommat taas toimimaan. Monella tavoin voitiin todeta yhteiskunnan kehityksen pysähtyneen ja kääntyneen taakse päin.
VastaaPoistaBalakian totesi painokkaasti muslimiyhteisöjen ympäröimien kristittyjenkin toisaalta omaksuneen aikojen kuluessa kohtalonuskoisuuden, mikä jarrutti kaikkinaista kehitystä. Ei siis liene yllätys kiihkouskonnollisten muslimimaiden keskiaikainen olemus.
Saksan ja Turkin yhteistyö näyttää vuosisadasta toiseen aiheuttaneen muille kansoille, varsinkin vähemmistöille, pelkkää kuolemaa. Ja nyt vuona 2016 EU puuhaa Turkille viisumivapautta - Saksan johdolla tietenkin. Taitaa historia toistaa itseään julmasti. Silloin kerran armenialaiset, nyt eurooppalaiset...
VastaaPoistaTässä viisumipyörityksessä sattuu sitten silmiin sellaista tietoa, että
Poista"Turkish Prime Minister: ‘There Is a 360-Degree Difference Between Turkish Islam and ISIS’"
http://foreignpolicy.com/2015/10/15/turkish-prime-minister-there-is-a-360-degree-difference-between-turkish-islam-and-isis/
Mihinkähän se Turkin pääministeri käännöksellään päätyykään? Euroopalla ei voi olla velvollisuutta ottaa vastaan itselleen vihamielistä uskontoon sulautettua aatetta.
Euroopassa alistuminen muukalaisten kulttuuriarvoihin on jo alkanut myös englantilaisilla uimarannoilla. Sothendissä kolme uimarantaa on turistikauden alla aloittanut "kokeilun", jossa bikinit on kielletty. Pukeutuminen säkkikankaisiin "korrektiuden nimissä" on siis aloitettu.
http://southendnewsnetwork.com/news/three-southend-beaches-to-ban-bikinis-this-summer-in-trial/
Jos yliherkkyys etenkin islamin edessä sen ollessa vielä vähemmistönä on tätä luokkaa, voimme vain arvailla tulosta väestönkehityksen vaa´an kallistuessa tällä menolla sangen pian muslimien hyväksi.
Vähän-Aasian ja Lähi-Idän kohtalo on syytä pitää mielessä.