tiistai 30. elokuuta 2016

Mikä ihmeen kotimaa?


Lentoliikennemaksut joutuivat Euvostoliiton hampaisiin


Täytyy myöntää, että köyhän mielestä lentomatkailu kotimaassa vaikuttaa väistämättä hiukan elitistiseltä, vaikka monissa tapauksissa matka lentäen pohjoiseen on ollut huomattavasti huokeampaa kuin kolkuttelu VR:n kiskoilla. Etuna on ollut myös joutuisuus. Nyt kuitenkin on ärähtänyt pääkonttori ja vaatinut Suomea eli käytännössä Finaviaa yhtenäistämään lentoliikennemaksut. Käytännössä siis kotimaan lentolippujen hinnat tulevat nousemaan.

Mikä kotimaa? Yhtä Euvostojen kirkasotsaista
junckerilaista liittovaltiotahan me olemme.
Sinänsä päätös on looginen, koska euvostoideologia pohjaa vihaan kansallista olemassaoloa vastaan. Unionin sisällä ei siis voi sijaita mitään erityistä ”kotimaata”, joka katsottaisiin hinnoittelussa jotenkin liittovaltion tasoa erityisemmäksi. Samalla meille näyttäytyy paljaimmillaan taas se, kuinka olematon ja kulissinomainen itsenäisyytemme enää on. Kun Brysselistä mylväistään, provinssissa lentää paskat housuun eikä paperilla ole enää mitään sellaista käsitettä kuin kotimaanlennot.

”– Lähtökohtana on se, että kotimaan maksuja ei enää ole. On vain EU:n sisämarkkinamaksuja, sanoo Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen.

Niinpä niin. Nythän sitä lennellään vain uudessa, suuressa ja mahtavassa Euvostomaassa. Toki jotkut järjestelystä hyötyvätkin. On väitetty Suomen tulevan entistä houkuttelevammaksi kohteeksi eurooppalaisille lentoyhtiöille. Tuossa yhteydessä olisi silti syytä myös olla erottamatta matkailua jotenkin yleisestä yhteiskunnallisesta kehityksestä irralliseksi luonnonvoimaksi. Miksi tai kuinka turistimassoja voisi lennättää elinkelvottomaksi taantuneeseen periferiaan? Hinnankorotukset saattavat muodostua kohtalokkaiksi alhaisten matkustajamäärien reiteillä, mikä puolestaan heijastuu syrjäisempien seutujen säilymiseen kasvukeskusten yhteydessä. Vaikka erityisesti tuettua liikennettä kuulemma voitaneen järjestää euvostotasollakin, etääntyy käytännön päättäjätaso jälleen kauemmaksi horisontin taakse.

Enemmän kuin vain liikennepoliittista merkitystä näkisin tässä myös käytännön esimerkin euvostoajan Euroopasta, jossa vasallivaltiot yrittävät turhaan kietoutua lumeitsenäisyytensä kauhtuneeseen kaapuun salatakseen liittovaltion, jossa jo elämme. Monella muullakin elämänalalla Bryssel tullee taatusti lähivuosina vaatimaan luopumista ”kotimaan” kategoriasta. Johan avatut rajatkin ovat käytännössä jättäneet syntyperäisille asukkaille lähinnä tulokkaita suuremmat velvollisuudet, joten kotimaalainenkin alkaa olla käsitteenä hapertunut tärähtäneistön pyrkiessä syyllistämään suomalaiset paperittomasti ynnä muuten laittomasti saapuneiden karkottamisista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti